Er du sikker?

{{news.DateString}}

{{news.Title}}

Lyt til nyheden: 

Vi ved, at det er svært for dig som chauffør at vurdere, hvornår en kunde med kontanter må køre med uden at betale.

Det vil altid være en vurdering fra din side, for det er umuligt at lave helt firkantede regler for konduite. Men herunder er nogle retningslinjer, der kan hjælpe dig til at træffe den bedst mulige beslutning i situationen.

Helt overordnet handler det om at skelne mellem kunder, der handler i god tro og ikke ønsker at snyde, og kunder, der bevidst prøver at udnytte situationen. Samtidig er der nogle særlige kundegrupper, hvor vi (som altid) skal udvise særlig konduite.

 
Her skal du udvise konduite:

  • Hvis der er tale om børn. Den generelle regel, om at børn ikke må afvises, gælder også, hvis de kommer med kontanter
  • Hvis du vurderer, kunden ikke er i stand til at forstå eller håndtere de midlertidige regler
  • Hvis du vurderer, kunden ikke kender reglerne (fx kunder – der kun sjældent rejser med bus)


Her kan du afvise kunden :

  • Hvis du vurderer, kunden er i stand til at benytte andre betalingsformer og er bekendt med reglerne
  • Hvis du vurderer, kunden bevidst forsøger at udnytte reglerne til at køre gratis

 
Hjælp kunden til den bedste løsning
Du kan gøre en stor forskel for de kunder, der har sværest ved at benytte alternativer til kontanter. Oftest vil de gerne betale, men har brug for lidt hjælp. Fortæl dem, at de kan ringe til Midttrafik Kundecenter på 70 210 230, eller giv dem en folder med vejledning. Du kan også foreslå dem, at de får hjælp af en pårørende.


Hvor relevant var denne nyhed?


{{comment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}

Ingen svar svar
Log ind eller opret bruger for at læse og skrive kommentarer samt for at bedømme nyheden

Skriv en kommentar

{{comment.UserName}}
{{comment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}

{{comment.Likes}} Svar Ingen svar Skjul svar Vis svar
{{subcomment.UserName}}
{{subcomment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}
{{subcomment.Likes}}
Svar