Spørgsmål og svar
Enkeltbilletter, klippekort og øvrige billetter købt i app'en kan du ikke bruge i Arriva og DSB tog.
Pendlerkort kan du bruge i Midttrafiks busser, Letbanen, Midtjyske Jernbaner og i Arriva og DSB tog indenfor den anførte zonegyldighed.
Billetten skal være købt og modtaget, inden du stiger på. Stiger du på en bus, Letbanen eller Midtjyske Jernbaner, før du har modtaget din billet, rejser du uden gyldig billet.
Det er dit ansvar, at du har en gyldig billet. Hvis der er problemer med betaling via MobilePay og/eller betalingskort, kan du prøve at ændre betalingsform. Hvis det ikke er muligt, skal du købe billet på anden vis. Du kan skifte betalingsform under Indstillinger.
Ældre Midttrafik apps: Bemærk at der ikke kan betales med hverken MobilePay eller betalingskort ved Androidversioner, der er ældre end 4.4. Androidversionen kan typisk findes i menupunktet Indstillinger -> Om enheden/telefonen.
Det skal være et vellignende billede, der svarer til et pasfoto.
Ja, du kan vælge at købe til flere personer, både voksne og børn. Ved køb af enkeltbilletter, skal du vælge gruppe under Billettype og antal personer. Hvis du bruger klippekort, skal du aktivere et klip pr. person.
Det er dit ansvar, at billetten kan vises til chaufføren eller kontrolløren. Løber du tør for strøm, skal du købe billet på anden vis.
Vi refunderer ikke enkeltbilletter, klippekort og øvrige billetter. Pendlerkort kan annulleres og tilbagebetales efter gældende regler for tilbagebetaling af pendlerkort
Tilbagebetaling kan ske ved at skrive til os via denne formular
Ja, men det koster dobbeltpris, så du skal købe to enkeltbilletter eller bruge to klip fra dit klippekort. To enkeltbilletter købes ved at vælge flere personer under Billettype.
Enkeltbilletter, klippekort og øvrige billetter købt i app'en kan du ikke bruge i Arriva og DSB tog.
Pendlerkort kan du bruge i Midttrafiks busser, Letbanen, Midtjyske Jernbaner og i Arriva og DSB tog indenfor den anførte zonegyldighed.
Der er to sæt regler for tidsgyldighed:
- Rejser inden for Aarhus Kommune
Tidsgyldigheden er 2 timer og 15 min. (2 timer som normale billetter + 15 min., fordi billetter i app’en skal købes, inden du stiger på). Du skal have afsluttet din rejse, før tidsgyldigheden udløber. Udløber din billet kl. 10.00, skal du være steget af senest kl. 10.00. - Øvrige rejser
Tidsgyldigheden afhænger af antallet af zoner:
2 zoner: 75 min. (1 time og 15 min.)
3 zoner: 90 min. (1 time og 30 min.)
4 zoner: 105 min. (1 time og 45 min.)
5 zoner: 120 min. (2 timer)
6 zoner: 130 min. (2 timer og 10 min.)
Herefter stiger tidsgyldigheden med 10 min. for hver ekstra zone.
Du skal stige på sidste gang inden for tidsgyldigheden. Udløber din tidsgyldighed kl. 10.00, skal du være steget på senest kl. 10.00. Du kan se på billetten, hvornår du senest skal stige på.
Midttrafik app beregner selv, hvilken tidsgyldighed der er gældende.
Bemærk, at du ikke kan udvide klippekortets zonegyldighed ved at klippe flere gange, da flere klip ikke udvider tidsgyldighed.
Nej. Ved køb af klippekort køber du 10 enkeltbilletter med rabat. Du kan ikke udvide zonegyldigheden på én rejse ved at klippe flere gange. Skal du fx rejse 4 zoner, skal du bruge et 4 zoners klippekort.
Enkeltbilletter, klippekort, pendlerkort og øvrige billetter bliver leveret til den brugerprofil, der har købt den, og kan kun vises/bruges på den enhed, den er købt på. Billetterne skal benyttes af den person eller gruppe (ved køb af gruppebillet), der har foretaget købet, og må ikke deles med andre. De må ikke udskrives, kopieres, ændres eller videresendes.
Pendlerkort kan kun bruges på én enhed ad gangen. Skiftes der enhed, kan pendlerkortet oplåses af brugeren én gang i døgnet.
Du kan spærre din konto ved at skrive til os via denne formular
Betaling med betalingskort kræver, at du taster CVC-nummer/kontrolcifre, men du kan i stedet vælge at betale med MobilePay. Det kræver, at du er oprettet hos MobilePay og har deres app installeret på din enhed.
Du kan skifte betalingsform under Indstillinger.
Det er dit ansvar, at du har en gyldig billet. Hvis der er problemer med Midttrafik app på din enhed, skal du købe billet på anden vis. Men først er der en række ting, du kan prøve:
- Tjek, om Midttrafik app kan anvendes på din enhed. Midttrafik app kan anvendes på iPhone, iPad og iPod touch med iOS version 10 eller nyere og enheder med Android version 5.0 eller nyere. Du finder typisk information om styresystemet under Indstillinger. Bemærk at betaling i ældre versioner af appen med enten MobilePay eller kort kræver mindst Android 4.4.
- Prøv at genstarte Midttrafik app, og hvis det ikke hjælper, kan du genstarte din enhed.
- Tjek, at du har den seneste version af Midttrafik app. Se efter opdateringer i App Store (iOS) eller Google Play (Android).
- Tjek, at GPS’en er aktiveret.
- Tjek, at du adgang til internettet. Har du ikke adgang til internettet, skal du sikre dig, at mobildata er aktiveret, og at du har tilstrækkeligt data i dit mobilabonnement.
- Tjek at din telefon er indstillet til at benytte mobilnetværkets tidsindstillinger.
- Hvis Midttrafik app ikke virker på grund af systemsvigt, leverandørsvigt eller lignende, orienterer Midttrafik chaufførerne. I den situation vil du ikke blive afkrævet billet.
Rejsegarantien gælder også, når du bruger Midttrafik app.
Midttrafiks rejsegaranti omfatter alle busser i Midttrafiks område, Letbanen samt Lemvigbanen. Midttrafiks rejsegaranti dækker udgifter til bil eller taxa, hvis vi er skyld i, at du er mere end 20 min forsinket til dit rejsemål.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230.
Benytter du et debit kort, reserveres der 1 kr. som kontrol af dækning på din konto. Pengene frigives automatisk igen.
Det skyldes formentlig, at skriftstørrelsen på telefonen er ændret til stor. Du kan som regel ændre skriftstørrelse i Indstillinger - Skærm & lysstyrke - Tekststørrelse. Her sættes tekststørrelsen til middel. Efter genstart af app'en vil du kunne trykke godkend.
Hvis dit køb afbrydes midt i processen, vil beløbet forsat være reserveret på din konto. Beløbet tilbageføres automatisk, men der kan gå op til 7 dage ved køb med MobilePay og 30 dage ved køb med betalingskort. Køb afbrydes typisk ved netværksfejl, fejl med betalingssystem eller hvis du trykker Tilbage til mobilbillet, inden det grønne flueben vises, når du betaler med MobilePay. Er købet gennemført, vil du altid få en e-mail med kvittering. Har du ikke fået en e-mail, er købet ikke gennemført.
Dette problem løses ofte ved at genstarte app'en. Alternativt kan du indtaste stoppestedet manuelt.
Du kan købe klippekort til dine børn på 2 måder.
- Du køber et klippekort på din egen konto:
Herefter kan dine børn logge på app’en på deres enhed ved at bruge dit login. De vil på den måde kunne benytte klippekortet, men de kan ikke foretage andre køb, med mindre de kender din kode til MobilePay eller CVC-koden til dit betalingskort. - Du opretter en konto til dine børn:
Du køber et klippekort via deres konto. Herefter kan de logge på app’en og benytte klippekortet, men de kan ikke foretage andre køb, med mindre de kender din kode til MobilePay eller CVC-koden til dit betalingskort. Du vil kunne logge på deres konto fra din egen enhed og købe nye klippekort.
Du kan godt købe pendlerkort til dine børn i Midttrafik app. Barnet skal dog have sin egen konto i app’en. Kontoen kan oprettes på fx en forælders telefon, hvor den eksisterende MobilePay-konto kan bruges til betaling (alternativt kan betalingskort anvendes). Herefter logger I ind på barnets konto på den telefon, der skal bruges af barnet. Det købte pendlerkort låses op ved at trykke på kortet (billetten) og trykke Overfør.
Nej, Midttrafik app er udviklet til Android og Apple iOS, men ikke til Windows Phone.
Midttrafik app er gyldig til rejser i Region Midtjylland. Rejser du ind i en anden region, kan du kun bruge app’en på den del af rejsen, der foregår i Region Midtjylland. Billetter til rejser med rute 912X til Billund Lufthavn, der er købt i Midttrafik app, er gyldig til rejser til/fra Billund Lufthavn. Du kan ikke omstige til Sydtrafiks busser - med mindre andet er angivet.
Tjek først dit spamfilter/uønsket post-mappe. Ellers kontakt Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230, så vi kan tjekke dine kontooplysninger.
Hvis du rejser inden for billettens gyldighedsperiode, er billetten gyldig. Hvis der er netværksproblemer, eller app’en af forskellige årsager ikke vil vise dagskoden, kan billetten valideres af en chauffør eller kontrollør ved tjek af kontrolkoden. Tjek også om din telefon benytter mobilnetværkets tidsindstillinger - en aktivering af dette vil ofte afhjælpe, at dagskoden ikke vises.
Hvis dit stoppested ligger i et zoneskifte, skal du manuelt vælge et stoppested i den zone, du ønsker at rejse fra. Hvis stoppestedet fx ligger mellem zone 302 og 304, og du ønsker at rejse fra zone 302, kan du vælge stoppestedet Grenåvej/Brobjergparken (Aarhus).
Ja, du skal vælge 'Pensionist' under køb af pendlerkort i Midttrafik app. Når du rejser, skal du medbringe din pensionsmeddelelse (maks. 1 år gammel), som du skal vise ved billetkontrol.
Når du bestiller en tur med Flexbus, skal du oplyse, at du ønsker at betale med Midttrafik app. Du skal herefter købe enten en enkeltbillet eller bruge klip til minimum det antal zoner, du fik oplyst ved bestillingen. Du kan også bruge dit pendlerkort til en strækning.