Kontrol virker i kampen mod snyd
Større synlighed af kontrol i Midttrafiks busser får flere kunder til at købe billet, når de skal med bussen. Antallet af kontrolafgifter er faldet hvert år siden Midttrafik udliciterede opgaven i 2013. Kontrolopgaven er dog udfordret af lette flugtveje i Letbanen og organiseret snyd med Ungdomskort.
Ja dak, Ja dak og Ja dak er vi nogen, der husker fra de glade 90’ere, hvor Jacob Haugaard og Finn Nørbygaard agerede billetkontrollører i de aarhusianske busser. I dag kan kunderne møde billetkontrollører i alle Midttrafiks busser i Region Midtjylland. Midttrafik har siden 2013 udliciteret kontrolopgaven til først G4S, siden Securitas. Fra marts 2019 er det igen G4S, der står for billetkontrollen. Udover billetkontrol, skal kontrollørerne skabe tryghed i busserne og yde kundeservice og vejledning i fx valg af billetter og regler for billettering.
Kontrollørernes tilstedeværelse i busserne har en præventiv virkning, så flere kunder køber billet, når de skal med bussen. Siden 2011 er snydeprocenten i Aarhus bybusser faldet fra cirka 3,3 % til 1,2 %. I samme periode er antallet af kontrollerede busser nærmest fordoblet fra 34.814 til 61.372.
Billetindtægter dækker cirka 60 % af udgifterne til busdrift af Aarhus bybusser. Billetkontrollen er derfor vigtig for at opretholde et indtægtsgrundlag.
Let at snyde i Letbanen
Siden 2017 har kontrollørerne haft til opgave at kontrollere Letbanens kunder. Her kan det være svært at få fat i de kunder, der har valgt at rejse uden billet. Letbaneføreren kan ikke holde bestemte døre lukkede, som man kan i en bus. Kontrollørerne går typisk i hold af to, og har svært ved at dække alle letbanetogets døre. Derfor kan de billetløse kunder let undslippe en billetkontrol. Midttrafik er opmærksom på problematikken og er i tæt dialog med G4S omkring en forbedring af deres kontrolmuligheder.
Svindel med Ungdomskort
Siden marts er cirka 40 unge kunder taget i snyd med falske Ungdomskort i en imponerende høj kvalitet. Da pilen pegede i retning af organiseret forfalskning og salg af falske Ungdomskort, har Midttrafik meldt sagen til Østjyllands Politi.
Politiet efterforsker sagen med henblik på at fange bagmændene. De unge har fået en kontrolafgift på 750 kr., da kortet blev inddraget, og Midttrafik søger om erstatning for manglende billetindtægt i den periode, hvor den unge har rejst på det falske Ungdomskort.
For at undgå snyd i fremtiden, har Midttrafik på den korte bane ændret vandmærke og trykfarve til en kvalitet, der gør det sværere at forfalske. På den lange bane bliver Ungdomskortet digitaliseret i efteråret, og det vil gøre det sværere at forfalske kortet i fremtiden.