Smuk indsats på årets Smukfest

Velfungerende transport til og fra en musikfestival bidrager til den gode kundeoplevelse. For Midttrafik er Smukfest en enestående mulighed for at servicere kunder, der ikke normalt rejser med kollektiv trafik. I år var der opgraderet både på drift og markedsføring. Det gav et smukt resultat.

Musikfestivalen Smukfest vokser. Det samme gør den busbetjening, der skal fragte glade festivalgæster til og fra de gode oplevelser. Midttrafik har valgt Smukfest som et af de fokusområder, hvor der gøres en ekstra indsats for, at nye kunder kan få en god oplevelse med Midttrafiks produkter.

Smukfest-busser
Til årets Smukfest var der indsat fem direkte Smukfest-ruter fra forskellige byer i Region Midtjylland, samt to ekstra Smukfest-bybuslinjer. Busserne var letgenkendelige med tydelig skiltning, så det var let for kunderne at hoppe ombord på den rette bus og blive kørt direkte til festivalens indgang.

Med syv direkte ruter er der opgraderet i forhold til 2018. Det gælder både i forhold til destinationer, antal busser og busafgange. Festivalgæster på strækninger fra Aarhus, Galten, Horsens, Silkeborg og Odder kunne i år glæde sig over direkte busser med flere afgange end sidste år og for enkelte ruter en bedre linjeføring. I tal er Smukfest-flåden vokset fra 15 busser i 2017 til 19 busser i 2018 og 24 busser i 2019. Midttrafik anslår på baggrund af billetsalg og dette års passageropgørelse, at passagertallet er fordoblet siden 2017. Der foreligger ikke en passageropgørelse for 2017.

Smukfest-billet

En særlig Smukfest-billet gav de festglade kunder mulighed for at rejse ubegrænset i 24 timer i hele Region Midtjylland til halv pris mod at kunne fremvise gyldig festivalbillet eller gyldigt festivalarmbånd. Kunderne kunne købe Smukfest-billetten på Midttrafik app eller som print-selv-billet.

6.030 kunder tog imod tilbuddet om en Smukfest-billet til 80 kr. for en voksen og 40 kr. for et barn på Midttrafik app. I forhold til 2018, hvor der blev solgt 3.600 billetter, er det en stigning på 66 %. Salget af enkeltbilletter i Midttrafik app har oplevet en stigning på 40 %.

 Markedsføring
Markedsføring af Smukfest busser har hovedsagligt været på Facebook. Her er indsatsen firdoblet i forhold til 2018 med annoncering til hele regionen og geosegmenterede annoncer til de byer, der har direkte adgang til Smukfest med bus. Geosegmentering har også gjort det muligt at informere københavnske festivalgæster om Smukfest-busser ved togstationen og billetmuligheder på Midttrafik app.

Facebook-annoncerne viste ind til Midttrafiks særlige Smukfest infounivers på midttrafik.dk, hvor kunderne kunne finde alt omkring køreplaner, billetmuligheder og andet praktisk info.

Siden med Smukfest infounivers er blevet vist 33.358 gange (unikke sidevisninger). Det er en stigning på 116 % i forhold til 2018, hvor siden blev vist 15.504 gange.

Omkring Smukfest og ved busserne blev festivalgæster hjulpet på vej af:

  • Bannere ved Skanderborghus med info om Midttrafik app og Smukfest-billet
  • Stort infoskilt ved indgangen til Smukfest (Skanderborghus) med køreplaner, billetinfo og oversigt over bussernes holdepladser
  • Lille banner ved Midttrafik Kundecenter med info om Smukfest-busser + Smukfest topskilt ved KC og på Parkalle
  • Små skilte med info om kørsel ved de vigtigste stoppesteder for de dedikerede smukfestbusser
  • Flag på de alle busser på de to vigtigste smukfestruter (300S og 25S) samt skilte i forruden

Smukfest 2019 bliver først færdigevalueret i løbet af efteråret, men allerede nu kan Midttrafik glæde sig over, at kombinationen af et godt produkt, en god pris og markedsføring genererer flere kunder i busserne. Erfaringerne fra årets Smukfest kan Midttrafik bruge til andre arrangementer i andre kommuner, fx Grøn Koncert.