Vis hensyn kampagne og last call i Aarhus
I Aarhus bybusser er det last call inden pap-periodekortet forsvinder. Hos alle andre er det et gensyn med den populære Vis hensyn kampagne, der opfordrer til god busskik, så rejsen bliver god for alle.
Det er igen tid til at ruske op i kundernes dårlige vaner. I løbet af året kommer der jævnligt klager ind på Facebook og midttrafik.dk fra kunder, der føler sig generet af andre kunders adfærd. Sko på sæderne, høj mobilsnak, manglende hensyn til gangbesværede, madsvineri etc. Listen over dårlige vaner er lang. Stregtegninger af de uønskede situationer skal på humoristisk vis appellere til bedre opførsel, da Midttrafik har den opfattelse, at løftede pegefingre og et utal af forbud ikke løser problemerne.
Denne gang er der fire forskellige budskaber, som kunderne vil møde på hængeskilte og plakater i alle busser, undtagen i Aarhus bybusser, hvor kampagnen først kommer senere på året. De enkelte situationer vil blive postet på Facebook, så kunderne kan se og kommentere dem.
Vis hensyn kampagnen er populær og efterspørges hos både kunder og chauffører.
I Aarhus bybusser kører Last call kampagnen for udfasning af pap-periodekortet i Aarhus. Siden kampagnen i efteråret har cirka 5.000 kunder skiftet pap-kortet ud med et pendlerkort på Midttrafik app eller rejsekort. Nu skal de sidste cirka 8.000 kunder informeres om, at tiden er inde til et skift.
Kampagnen, der både skal motivere nogle til at skifte og hjælpe andre med at skifte, vil være synlig på hængeskilte i Aarhus bybusser, via annoncering i Aarhus Onsdag og på Facebook, hvor filmen med Kender du det-drengene, der hjælper mormor, kommer til at køre igen. På Midttrafik Kundecenter vil budskaberne fremtone på roll-up bannere, infoskærm og plakater indenfor og udenfor på et stort foliebanner. Der er lavet en særlig informationsfolder til pensionister.
Fra midt i januar vil der på alle salgssteder i Aarhus være information i form af klistermærker og foldere omkring den forestående lukning 17. marts 2019 og fremtidige muligheder for kunderne.