Klimavenlige drivmidler er på vej
Politiske målsætninger, ny miljøzonelov og klima-tidsånden har sat skub i udskiftning af dieselbusser til fordel for busser med klimavenlige drivmidler. I Aarhus er næste sending elbusser planlagt, i Ringkøbing-Skjern kører bybusserne på biodieselsproduktet HVO fra køreplanskiftet, Herning har sat gang i et udbud om el- og brintbusser og Randers arbejder på et skift til biodiesel.
Flere elbusser i Aarhus
I august 2019 rullede de første fire elbusser ud på gaderne i Aarhus. Fra foråret 2021 bliver flåden med elbusser udvidet hos Busselskabet Aarhus Sporveje, når 29 eldrevne ledbusser indtager Aarhus.
De første fire elbusser fra Volvo er 12 meter lange og kører en 15 kilometer lang strækning mellem Holme i syd og Frydenlund i vest. En 300 kW hurtigoplader er placeret ved endestationen og forsyner busserne med el i løbet af dagen. Om natten bliver busserne opladet i busselskabets anlæg. Aarhus Kommune forventer, at de fire elbusser vil reducere CO2-udledningen med cirka 246 ton om året. Til miljøgevinsten hører også, at elbusserne ikke udleder luftforurenende og sundhedsskadelige stoffer.
De efterfølgende 29 elbusser er ledbusser af modellen Volvo 7900 Electric Articulated. Busserne er 18,6 meter lange, hvilket er 0,6 meter længere end de ledbusser, kunderne kender fra i dag. Miljømæssigt forventes de 29 nye busser at reducere udledningen af CO2 med 1.500 – 2.000 tons årligt.
Busserne kan ikke køre en hel dag på en opladning og vil blive opladet i løbet af dagen og om natten på et af busselskabets busanlæg. Denne løsning er valgt for at undgå opstilling af pantografer på endestationerne.
Det forventes, at de 29 nye eldrevne ledbusser hovedsageligt skal køre på udvalgte A-linjer.
Aarhus byråd har besluttet, at alle dieselbusser skal være udskiftet med elbusser i 2027.
Biodiesel HVO som nyt drivmiddel i Ringkøbing-Skjern
Ringkøbing-Skjern Kommune skifter, som den første kommune i Danmark, bussernes brændstof til det miljøvenlige HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO er et 2. genrations dieselprodukt, der reducerer CO2-udledningen med op til 85 %, da dieselen er produceret af organiske materialer, som fx affald fra slagterier, landbruget og fiskeindustrien. Erstatning af almindeligt diesel med HVO biodiesel reducerer Ringkøbing-Skjern Kommune sin årlige CO2 udledning med cirka 600 ton.
Den grønne buskørsel i Ringkøbing-Skjern starter op i forbindelse med køreplanskiftet 2020, hvor de nye kontrakter træder i kraft.
Udbud af el- og brintbusser i Herning
Midttrafik måtte i 2019 annullere et udbud af brintbusser i Herning efter at have gennemført flere forhandlinger og modtaget alle tilbud. Annullationen skyldtes at tilbudspriserne, som overskred den ramme, Herning Kommune havde forudsat. I løbet af 2020 forsøger Midttrafik og Herning Kommune sig igen med et udbud af fossilfrie busser. Denne gang med et alternativ til brintbusserne; nemlig elbusser. Dermed kan busselskaber tilbyde den teknologi, de vurderer som bedst egnet. Midttrafik og Herning Kommune forventer, at de nye busser kan sættes i drift fra august 2021.
Randers overvejer biodiesel (HVO) på bybusserne
Randers Kommune arbejder på at indføre 2. generations biodiesel (HVO), der kan nedbringe CO2-udledningen med op til 85% i forbindelse med ny trafikplan i 2021.
Skanderborg Kommune skifter til biodiesel (HVO) på sine bybusser
Skanderborg Kommune har besluttet at skifte til 2. generations biodiesel (HVO) på byens to bybusser. HVO kan nedbringe CO2-udledningen med op til 85%. Skanderborg Kommune skifter i løbet af foråret 2020.
Nulemissionsbusser i Struer
Struer Kommune har vedtaget at arbejde for en omstilling til nulemissions busser (elbusser eller brintbusser) på byens bybusruter og lokalruter i 2023. Midttrafik og Struer Kommune skal nu igang med forarbejderne til udbuddet.
CO2 neutrale busser i Midttrafik (lavemissionsbusser)
Midttrafik har i flere år arbejdet med omstilling til nye busteknologier, der kan hjælpe med at nedbringe CO2-udslippet og udledning af sundhedsskadelige partikler. Det har blandt andet resulteret i, at der i tre kommuner kører bybusser på certificeret biogas
Holstebro Kommune
Blev i 2014 første by i Danmark, hvor bybusserne udelukkende kører på certiceret biogas. Holstebro Kommune kan indregne en årlig besparelse på 550 tons CO2-udslip i forhold til dieseldrevne busser.
Silkeborg Kommune
Fra 2015 har Silkeborggenserne kørt i gasdrevne busser, tanket med certificeret biogas. Silkeborg Kommune kan indregne en årlig besparelse på 1.539 tons CO2-udslip i forhold til kørsel med dieseldrevne busser.
Skive Kommune
Certificeret biogas er også været drivkraften i bybusser og lokalbusser i Skive. Skive Kommune kan indregne en årlig besparelse på 590 tons CO2-udslip i forhold til kørsel med dieseldrevne busser.
Fælles for de tre kommuner er, at busserne kører med naturgas i tankene. Køb af certifikater sikrer, at naturgasnettet tilføres samme mængde biogas, som busserne forbruger.
På standen omkring fossilfrie bybusser i 2027 vil Finn Mikkelsen, direktør for Busselskabet Aarhus Sporveje fortælle om arbejdet med udskiftning fra diesel til el.