Fremtidens cykelparkering i Lemvig
Midtjyske Jernbaner er firstmover i Midttrafiks område, når det gælder cykelparkering. På Lemvig Station kan kunderne parkere cyklerne sikkert med en app- eller chipkortstyret låsemekanisme. Et solcelleanlæg leverer strøm til gratis opladning af fire cykler ad gangen. Kommer kunden på en ladcykel – intet problem – den er der også plads til.
Med etableringen af 10 moderne cykelparkeringspladser ønsker Midtjyske Jernbaner at give lokale borgere og turister i området incitament til at slippe rattet og i stedet gribe styret i kombination med kollektiv trafik.
Projektet er delvist finansieret af Trafikstyrelsen. Budgettet på 406.000 kr. er holdt (og brugt). Udover cykelparkering var der i projektansøgningen afsat midler til forskønnelse af området. Dertil fjernelse af eksisterende asfalt samt ilægning af ny asfalt og fliser samt bænk.
Der er flere fordele ved de nye faciliteter, men to forhold er afgørende vigtige i forbindelse med etableringen.
- Parkeringspladserne giver en langt bedre sikring af cyklerne mod tyveri
- 4 af de 10 pladser er udstyret med en ladefunktion, således at cyklen kan oplades under parkeringen. Gratis, vel at bemærke!
Sikring af cykler
Hvad angår sikringen, er systemet designet med en stor tværgående stang, som vippes hen over cyklen. Den låser stel og eventuelt fordæk. Stangen er robust og med en tykkelse, der gør det nærmest umuligt at bryde op selv med svært værktøj. Samtidigt er det ikke tilstrækkeligt blot at klippe et sted, da stangen omtrent midtvejs vinkles for at holde på stel og hjul.
Aflåsningen foregår nøglefrit. Kunden skal blot sørge at have enten et chipkort, eller installere en app på telefonen. På app’en vælges og aktiveres den stander der ønskes. Der kan kun vælges ét stativ for at undgå misbrug. Hvis man foretrækker et chipkort, fx dankort eller rejsekort, lægges denne over scanneren på toppen af den valgte stander.
Samme kort eller app bruges til at låse standeren op igen. Og skulle uheldet være ude, så kunden ikke længere har kortet eller telefon ved hånden, er der en livline. Kunden kan ringe til et telefonnummer og udløse en fjernbetjent oplåsning. Systemet bliver styret via en central, der opererer over internettet ved hjælp af en controller.
Gratis mulighed for opladning
Som noget helt nyt i Danmark er der mulighed for at lade sin cykel op, mens den holder parkeret. Ved 4 af de 10 parkeringspladser findes en lille boks med 220V stik. Afhængig af hvilken type el-cykel der tilsluttes, kan kunden enten tage batteriet helt af cyklen og lægge det ind i boksen. For de cykler, hvor batteriet er integreret i cyklen, eller blot skruet godt fast på cyklen, føres kablet fra boksen frem til batteriet.
Strømmen bliver leveret af et solpanel, som er opstillet i forlængelse af cykelstativerne. Panelet har en overflade på cirka 1,5 m2, og burde kunne dække langt størsteparten af behovet. Der er etableret en akkumulator af fornuftig størrelse, der lagrer strømmen i dagtimerne. På tidspunkter hvor systemet ikke kan producere tilstrækkelige mængder strøm, overtager det almindelige el-net forsyningen. Det er vigtigt for Midtjyske Jernbaner, at risikoen for driftsudfald bliver minimeret. Midtjyske Jernbaner producerer selv strømmen, og kan derfor tillade sig at gøre servicen gratis.
I modsætning til traditionelle cykelstativer, gives bedre plads til parkering af ladcykler. Det skyldes, at det er midten af cyklen der aflåses i standeren, mens der er god plads til den forreste ende.
Martha Vrist, direktør ved Midtjyske Jernbaner fortæller, ”Vi er i fuld gang med at omstille os fra en jernbane med aldrende materiel, til den mest moderne og nok også mest klimavenlige tog-operatør, når også vores tog bliver batteridrevet. Det er vores helt klare mål, og det afspejles i alt hvad vi siger og alt hvad vi gør! Og hvis vi med dette initiativ, samtidigt kan give vores lokale medborgere, og de turister der kommer til området et incitament til at gribe styret fremfor rattet, bidrager vi yderligere til klimapolitikken”.
Ønsker du mere information om fremtidens cykelparkering kan du kontakte Thomas Boye Jensen på mail tbj@mjba.dk
Læs også artiklen om Midttrafiks medfinansiering af stoppestedsforbedringer