Temaartikel: Grøn Omstilling (bæredygtig omstilling)
Den grønne omstilling er i fuld gang i Midttrafik. Inden for de næste fire år skal 12 af Midttrafiks ejere beslutte sig for grønnere drivmidler i takt med kontraktudløb, regeringens klimamål og den gældende lovgivning.
Omstillingen skal gennemføres med omtanke for både infrastruktur og økonomi. Sker den grønne omstilling på bekostning af færre afgange og dårligere betjening af kunderne, kan den miljømæssige gevinst udeblive.
Der er flere veje at gå, når en kommune eller regionen beslutter sig for grøn omstilling af den kollektive trafik. Midttrafik lægger i sin rådgivning af kommuner og region vægt på, at grøn kollektiv trafik ikke resulterer mindre kollektiv trafik. Grøn omstilling handler først og fremmest om at fastholde og tiltrække kunderne til den kollektive trafik. Oplever kunderne et dårligere tilbud, kan de være nødsaget til at fravælge bussen til fordel for bilen. Det begrænser den miljømæssige gevinst. Beregninger viser fx, at en dieselbus er mere miljøvenlig end bilen, når der sidder syv kunder i bussen og kun en i bilen.
Både Midttrafik og busbranchen har en række anbefalinger til en bæredygtig omstilling til gavn for både kunder og miljøet.
Grøn omstilling uden meromkostninger
Er kommune eller region villige til at indgå kompromiser, er det muligt at undgå eller reducere ekstraudgifter til grøn omstilling.
Midttrafik har følgende anbefalinger:
Kontrakter med en lang løbetid på mindst 10 år:
Det giver busselskaberne gode muligheder for at afskrive investeringer i dyrere busser og infrastruktur. Det betyder dog også, at bestilleren er bundet af kontrakten over en lang periode.
Fastlæggelse af kørselsomfang:
Mulighederne for at ændre i kørselsomfanget reduceres. Dermed opnår busselskabet en større sikkerhed for sin investering i hele kontraktperioden, og vil ikke lægge et risikotillæg på sine tilbudspriser.
Fleksible kontrakter:
Kontraktvilkårene indrettes, så busselskabet har fleksible muligheder. Det kan fx betyde, at busselskabet under bestemte vilkår gerne må benytte dieselbusser i elbus-kontrakt, eller at elbussen på kolde dage gerne må opvarmes af et oliefyr.
Tæt samarbejde og dialog
Brancheorganisationerne Dansk Kollektiv Trafik og Dansk PersonTransport gav i 2020 deres bud på, hvordan grøn omstilling kan foregå mest optimalt parterne imellem.
Busbranchen har følgende anbefalinger:
Samarbejde med busselskaber
Trafikselskaber skal indgå i reelle samarbejder med busselskaber, hvor der lægges mere vægt på fælles mål, samarbejde og videndeling.
Længere kontrakter
Kontrakterne skal forlænges i det omfang, det er muligt, så de eksisterende dieselbusser bliver udnyttet mest muligt. Hermed opnår bestilleren gevinsten ved den udvikling, som teknologierne undergår, og det nuværende busmateriel får udnyttet sine levetid.
Større kontrakter
Udbyd i større kontrakter, når der skal omstilles til nye teknologier. Det kan reducere udgifterne, da teknologierne ofte kræver, at busselskabet også skal investere i ny infrastruktur som en del af udbuddet.
Miljøkrav fremfor teknologier
Sæt miljøkrav i stedet for at kræve specifikke teknologier. Dette kan for eksempel ske ved at sætte mål for CO2-reduktionen, og lade busselskabet vurdere, hvordan målet opnås.
Målsætninger for kommende udbud
På baggrund af en høring blandt Midttrafiks ejere er der nedsat en række miljømål, som Midttrafik skal opfylde i forbindelse med kommende udbud fra 2021-2024. Miljømålene skal sikre, at Midttrafik kan opfylde EU-direktivet fra 2019 Clean Vehicle Directive, klimasamarbejdsaftaler med regeringen og eventuelle kommunale miljøstrategier.
EU-direktivet peger på, at 45 % af alle udbudte busser skal køre på enten brint, el, bio- og syntetisk diesel eller biogas i ved udgangen af 2025, heraf skal 22,5 % være nulemissionsbusser (brint eller el).
Midttrafik har gennemgået kommende udbud og vurderer, at over 93 % af de udbudte busser i perioden august 2021 til udgangen af 2025 vil være CO2-neutrale eller emissionsfrie.
Nedenstående målsætninger er gældende for de busudbud af A-kontrakter, Midttrafik skal gennemføre i perioden fra 2021 til og med 2024.
- Midttrafik skal sikre rettidig og opdateret rådgivning til bestillerne om grøn omstilling gennem udbud. Rådgivningen skal blandt forholde sig til aktuelle teknologier, bestillerens økonomi og mulighed for synergier ved fælles udbud.
- Bestillerne skal sikre, at der træffes nødvendige og rettidige beslutninger, samt at beslutningerne giver Midttrafik transparente og rimelige rammer for at gennemføre udbud.
- Ved udbud af bybusser frem til 2024 anbefaler Midttrafik, at kommunerne stiller krav om nulemission (el- eller brint-busser).
- Ved udbud af lokal- og regionalbusser i perioden frem til 2024 anbefaler Midttrafik, at bestillerne som minimum stiller krav om CO2-neutralitet (gasbusser eller biodiesel).
- Ved udbud af dieselbusser frem til 2024 anbefaler Midttrafik, at bestillerne stiller krav om, at busserne minimum overholder Euro 6-normen, der i øjeblikket er den højeste, europæiske miljøstandard for dieselbusser. Herudover anbefaler Midttrafik, at et udbud af dieselbusser tilrettelægges, så en kommende kontrakt kan træde i kraft senest i 2030.
- Midttrafik skal undersøge muligheder for at tilgodese tilbud med elbiler i Flextrafik. Der skal udarbejdes en anbefaling om bedre rammebetingelser for elbiler i kommende udbud af flextrafik frem mod 2024.
- Midttrafik skal prioritere at markedsføre og kommunikere grønne tiltag overfor offentligheden og bestillerne
Udbud i perioden 2021-2025
Tidligere artikler om grøn omstilling
Næste temaartikel om grøn omstilling
Temaartikel om grøn omstilling i næste udgave af Nyt om Midttrafik handler om grønne drivmidler