Temaartikel: Grøn omstilling (Midttrafiks rolle)

Grøn omstilling er et af Midttrafiks strategiske indsatsområder og vil fremover være et fast tema i Nyt om Midttrafik.

Kollektiv trafik i Midtjylland bliver grønnere. Mindst 27 % af Midttrafiks busser vil i løbet af 2021 være CO2-neutrale, mens cirka 9 % er nulemissionsfrie busser, der hverken udleder CO2, NOx eller partikler.  

Midttrafik rådgiver ejerne fra start til slut i processen, men beslutningen om valg af en grøn løsning ligger entydigt hos ejerne. Skal Midttrafik i fremtiden stille krav til ejerne om miljøvenlige løsninger ved kontraktfornyelse? Kan udbuddene puljes til gavn for de mindre kommuner?

Midttrafiks bestyrelse havde på bestyrelsesmødet i maj en temadrøftelse om grøn omstilling. Drøftelsen tog udgangspunkt i lovgivningen, Midttrafiks nuværende arbejde med grøn omstilling, branchens anbefalinger m.m. Grøn omstilling indgår som et udviklingstema i Midttrafiks strategiplan for 2021-2024, og vil blive drøftet yderligere på en strategidag efter sommerferien.

Så grøn er Midttrafik i dag

Mindst 27 % af Midttrafiks busser vil i løbet af 2021 være CO2-neutrale, mens cirka 9 % er nulemissionsfrie busser, der hverken udleder CO2, NOx eller partikler. Letbanen i Aarhus, der kører på el, har reduceret CO2-udledningen med cirka 70 % i forhold til de dieseldrevne tog og busser, der tidligere kørte på strækningerne mod Grenaa og Odder. Andelen af miljøvenlige busser bliver højere de kommende år, da en række ejere allerede har truffet beslutninger om grøn omstilling. Også Flextrafikken går en grønnere fremtid i møde. Midttrafik har i dag fem garantivogne, der kører på el. 

Midttrafik rådgiver i grøn omstilling

Siden 2014, hvor Holstebro indførte gasbusser, har Midttrafik oparbejdet værdifulde erfaringer med miljøvenlige drivmidler og busteknologier. Erfaringer og viden der i dag bruges i den rådgivning, Midttrafik yder over for ejerne.

Midttrafik oplever en stadig stigende interesse for den grønne omstilling fra ejerne. I rådgivningen vurderer Midttrafik, hvordan omstillingen bliver både miljømæssig og økonomisk fornuftig for den enkelte kommune eller region.

Sammen med ejerne vurderer Midttrafik, hvilken løsning der passer bedst til den enkelte. For nogle ejere er elbusserne allerede nu som skræddersyet, mens andre med fordel kan skifte til syntetisk diesel (HVO) eller gasbusser, indtil elbus-teknologien bliver mere udviklet.

Når en ejer beslutter sig for at gå en grønnere vej, indledes de første drøftelser. Midttrafik rådgiver den enkelte ejer om både fordele og ulemper ved grønnere busteknologier, som fx gas- eller elbusser. En rådgivning der er vigtig for en velovervejet politisk beslutning.

Herefter gennemfører Midttrafik udbuddet i tæt dialog med busselskaberne. Dialogen sikrer, at busselskabernes forslag til en god løsning bliver tænkt ind i udbuddet. Leveringstiden på miljøvenlige busser er lang, og udbuddet skal derfor afsluttes cirka ét år før, de nye busser kommer på gaden.

De bedste forudsætninger for en succesfuld implementering af grønne omstillinger er derfor, at Midttrafik og bestilleren i god tid forud for et udbud vurderer muligheder og udfordringer. Det giver politikerne mulighed for at foretage tydelige prioriteringer og viden om konsekvenserne herved.

Midttrafik anbefaler derfor følgende:

  • Dialog om grøn omstilling mellem ejer og Midttrafik indledes i god tid – gerne op til 3 år før den nuværende kontrakt udløber.
  • Ejeren giver Midttrafik fleksible rammer til at planlægge og gennemføre et udbud. Til gengæld skal Midttrafik sikre en tæt dialog og grundig orientering til ejeren gennem hele processen.
  • Ejerne skal sammen med Midttrafik afsøge mulighederne for at indgå i tværkommunale samarbejder i forbindelse med skiftet til nye teknologier.

Midttrafiks rolle i fremtiden

På bestyrelsesmødet blev Midttrafiks rolle i fremtiden drøftet. Mellem ejerne er der stor forskel på fx leverandørsammensætning, kundegrundlag og økonomi. Det er derfor ikke hensigtsmæssigt, at en kommende strategiplan skal diktere grøn omstilling for ejerne.

Midttrafik kan opfordre og vejlede i grøn omstilling, men det skal fortsat være ejernes beslutning at gennemføre omstillingen. Som alternativ kan Midttrafik forsøge at finde løsninger, hvor et grønt udbud bliver lavet i fællesskab blandt ejerne, og dermed lette vejen mod grønnere busdrift for de mindre kommuner.

Investering i kollektiv trafik

Grøn omstilling handler også om at få flere kunder til at rejse med den kollektive trafik. Trafikløsninger, der sikrer bedre fremkommelighed. Trafikknudepunkter, der gør rejsen lettere for kunderne. Attraktive billetløsninger, der tilgodeser kundernes behov. Det kræver investering i den kollektive trafik, hvis kunderne skal flyttes fra bil til bus. Omstilling til grønnere busdrift må derfor ikke ske på bekostning af færre afgange og nedlagte ruter. En afgørende del af den grønne omstilling er derfor at bibeholde og tiltrække nye kunder til den kollektive trafik, samtidig med at selve busdriften bliver grønnere.

Sideløbende med den grønne omstilling har Midttrafik fremkommelighed og publikumsfaciliteter som strategiske indsatsområder. Begge temaer blev drøftet på bestyrelsesmødet i april:

https://www.midttrafik.dk/extranet/extranet-for-kommuner-og-region/nyhedsbrev-nyt-fra-midttrafik/april-2021/strategisk-temadroftelse-stoppesteder-og-fremkommelighed/

Markedsføring af grønne tiltag

Midttrafik har udviklet et miljømærke og et banner, der allerede nu markedsfører miljøvenlige busser lokalt.

I takt med at flere busser bliver grønnere og kunderne vender tilbage til en mere almindelig hverdag, vil Midttrafik markedsføre grøn omstilling i flere sammenhænge.

Bussen er et grønt alternativ til bilen og et grønt supplement til cyklen, som mange har skiftet bilen eller bussen ud med under COVID-19 pandemien. Budskaberne kan enten stå alene i særlige kampagner eller blive nævnt i forbindelse med andre kampagner for Midttrafiks produkter.

Tidligere artikler om grøn omstilling

Næste temaartikel om grøn omstilling

Temaartikel om grøn omstilling i næste udgave af Nyt om Midttrafik handler om bæredygtig omstilling