Midttrafik hjælper med bestilling af pensionistkort
Når salgsstederne i Randers, Holstebro og Struer lukker ned for salg af pensionistkort 1. januar 2021, står Midttrafik klar med en hjælpende hånd til ikke-digitale kunder.
Pensionistkortet vil fortsat blive solgt som et papkort, men bestillingsprocessen er blevet digitaliseret og forenklet gennem Midttrafik webshop. Kunder, der ikke har digital adgang eller pårørende, der kan hjælpe med bestilling, kan ringe til Midttrafik Kundecenter og bestille deres pensionistkort.
Salg af pensionistkort i Midttrafik webshop var klar i april, da coronakrisen rasede på sit højeste. Midttrafik er derfor gået stille med budskabet om den nye salgskanal til kunderne.
Forud for lanceringen har Midttrafik været i dialog med ældreorganisationer i Aarhus, som vurderede, at det er en meget lille gruppe ældre, der ikke kan bestille via webshoppen, da de fleste ældre er digitale. Midttrafik har ikke modtaget klager over den digitale bestilling fra de kunder, der har købt deres pensionistkort på Midttrafik webshop, men er opmærksomme på de kunder, der kan have svært ved det.
Midttrafik webshop
Midttrafik webshop har en række klare fordele:
- Midttrafik har mulighed for at tilbyde førtidspensionister og pensionister et pensionistkort i alle Midttrafiks kommuner. Kunderne får pensionistkortet tilsendt gratis
- Enkel opsætning og høj brugervenlighed gør det nemt at bestille pensionistkortet i Midttrafik webshop, sammenlignet med fx bestilling af et rejsekort
- Webshoppen er åben 24/7 og konflikter ikke med begrænsede åbningstider. Pårørende kan hjælpe med bestilling, når det passer dem
- Kunderne kan bestille hjemme fra sofaen, og får kortet leveret i postkassen
- Sagsbehandlere og borgerservice kan hjælpe med bestilling på kort tid på grund af webshoppens enkelthed
- Fuldtidspensionistkort bestilles kun én gang om året, mens der ligeledes er mulighed for at bestille lange perioder for et deltidspensionistkort.
Midttrafik hjælper ikke-digitale kunder
Midttrafik tager hånd om de kunder, der ikke selv kan bestille og ikke har en pårørende, der kan hjælpe.
Midttrafik Kundecenter kan foretage bestilling i Midttrafik webshop for de kunder, der ringer og bestiller. Kunden skal bare have et betalingskort og en e-mail. Pensionistkortet bliver tilsendt gratis med posten.
Har kunden ikke et betalingskort, vejleder Midttrafik kunden i, hvordan det kan bestilles i banken. Har kunden ikke en e-mail, henviser vi kunden til at få hjælp fra en pårørende. Online betaling kræver email, så kunden kan modtage en kvittering.
Midttrafik opfordrer kommunernes borgerservice til at hjælpe med enten bestilling eller vise kunderne, hvordan de skal gøre.
Information forebygger usikkerhed
At ældre borgere opponerer mod lukning af salgssteder og digital selvbetjening er forventeligt. Derfor er det vigtigt, at der bliver informeret grundigt og korrekt i pressen, på borgerservices og hos Midttrafik Kundecenter.
Midttrafik har stor erfaring i at håndtere ændringer af kundernes vaner og det bedste middel er information. De fleste mennesker er af natur skeptiske over for forandringer, men får kunderne i god tid information om ændringer og nye procedurer, kan skepsis og usikkerhed forebygges. Kunderne skal vide, hvad de skal gøre, når de ikke kan gøre, som de plejer.
Midttrafik har planlagt en kommunikationsindsats, der tager hånd om denne udfordring. Der er blandt andet udarbejdet en FAQ, der klæder politikere, ansatte ved Borgerservice og salgssteder og Midttrafiks frontpersonale på til mødet med pressen, ældreorganisationer og kunderne.
FAQ
Hvor bestiller jeg pensionistkort?
Du bestiller dit pensionistkort på webshop.midttrafik.dk.
Hvordan bestiller jeg?
Sådan gør du:
- Gå ind på webshop.midttrafik.dk
- Vælg ’Køb pensionistkort’ øverst på siden
- Vælg din kommune
- Vælg pensionistkort
- Vælg start -og slutdato og tryk ’Fortsæt’
- Indtast navn, adresse og email og tryk ’Fortsæt’
- Læs og accepter betingelserne
- Tryk ’Godkend og gå til betaling’
- Vælg betalingskort og indtast dine betalingsoplysninger
- Tryk ’Betal’
Hvad med kunder, som ikke er digitale?
Midttrafik hjælper kunderne med bestillingen, hvis kunden ikke har computer eller internet, og kunden ikke kan få hjælp af pårørende. Vi indtaster kundens oplysninger på vegne af kunden. Kunden skal have email og betalingskort klar, inden de ringer til Midttrafik Kundecenter.
Hvad med kunder, som ikke har betalingskort?
Vi henviser kunden til at få hjælp af en pårørende, der kan hjælpe med bestillingen. Har kunden ikke en pårørende, vejleder vi kunden i, hvordan det kan bestilles i banken.
Hvad med kunder, som ikke har en email?
Vi henviser kunden til at få hjælp af en pårørende, der har en e-mail. Når man betaler online, er det et krav at få en kvittering.
Betalingsmulighed på webshop
Kunderne kan benytte følgende korttyper samt MobilePay:
- Visa
- Mastercard
- JCB
- Maestro
- Dankort
- MobilePay
Fakta om digitale ældre
88 % af danskerne mellem 16 og 89 år er tilmeldt Digital Post, mens 12 % er fritaget. (Kilde: IT-anvendelse fra Danmarks Statistik, 2017)