Spørgsmål og svar om genindførelse af kontant betaling i Flextrafik

Herunder kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål om genindførelse af kontant betaling i Flextrafik. 

Der har været to perioder, hvor det har være muligt at betale med kontanter:

  • Fra 6. maj 2021 – gælder fortsat
  • 17. august 2020 - 13. januar 2021

headline here
Kan jeg ikke fortsat modtage en faktura på min kørsel?

Jo, du kan tilmelde dig månedsfakturering, hvor du hver måned modtager en faktura for dine udførte kørsler.

Tilmeld dig til månedsfakturering her

headline here
Jeg har bestilt en tur før d. 6. maj, som skal udføres efter d. 6. maj – hvordan betaler jeg for den?

Du betaler med kontanter for den tur, medmindre du er tilmeldt månedsfakturering.

Ved månedsfakturering modtager du en faktura i næste måned, hvor turen er inkluderet.

headline here
Er kontanter ikke en smittekilde til COVID-19?

Nej, Statens Seruminstitut har meldt ud, at der er en meget lille risiko for smitte ved kontantbetaling,

Du opfordres også til at bruge håndsprit både før og efter, at du betaler for at mindske smitten.

headline here
Hvorfor indfører I kontanter igen?

Det er trafikselskabernes direktører, der har besluttet, at Flextrafik skal genindføre kontanter, fordi kontanterne også genindføres i busserne.

headline here
Kan jeg undgå at betale med kontanter?

Ja, du kan bestille din tur enten med månedsfakturering eller online og via Flextrafik app, hvor du kan tilknytte dit betalingskort.

headline here
Kan jeg få penge tilbage, når jeg betaler med kontanter?

Ja, du kan få penge tilbage op til nærmeste 100 kr.

Vi opfordrer dog til, at du har lige penge med for at mindske kontakten mellem dig og chaufføren.

headline here
Hvordan undgår jeg kontakt med chaufføren, når jeg skal betale med kontanter?

Du kan undgå kontakt med chaufføren hvis du lægger din kontanter, hvorefter chaufføren samler dem op. Du kan samtidig også mindske kontakten ved at have lige penge med og undgå at læne dig frem mod chaufføren, når du betaler for din tur.

Du opfordres også til at bruge håndsprit både før og efter, at du betaler for at mindske smitten.

headline here
Hvorfor kan jeg ikke betale med betalingskort eller MobilePay?

Betalingskort:
Der er ikke kortterminaler i de 1.400 vogne som Midttrafik har kontrakt med og vores planlægnings- og økonomisystemer understøtter ikke betalingskort på nuværende tidspunkt.

Du kan dog bestille din tur online på midttrafik.flextrafik.dk eller i Flextrafik app’en, hvor du kan betale med et tilknyttet betalingskort.

MobilePay:
Det er desværre ikke er teknisk muligt at håndtere for Midttrafik på nuværende tidspunkt.

headline here
Hvorfor kan jeg ikke betale med MobilePay i vognen, når jeg kan betale min faktura med MobilePay?

Fordi betalingsforløbet er anderledes for en faktura end for afregningen af din tur.