Læs mere om letbaneprojektet
På aarhusletbane.dk kan du læse om anlægsarbejdet med Letbanen.
Du kan også melde dig til Letbanens nyhedsbrev
Navnet 'letbane' kommer fra det engelske ord 'light rail'. Letbanen er en krydsning mellem sporvognens mange byvenlige egenskaber og det moderne togs høje komfortniveau.
Det bedste fra to verdener
Begrebet letbane dækker over et bredt spekter fra de traditionelle sporvogne til lette lokaltog. Idéen med en letbane er at samle de bedste egenskaber fra busser og tog. De enkelte letbanevogne ligner slanke busser og kører på skinner ligesom tog.
En af de store forskelle mellem letbane og tog er, at en letbane både kan køre i sit helt eget tracé, fx på eksisterende jernbaneskinner, indpasses langs eksisterende veje i eget spor eller køre direkte i blandet trafik.
Bedste økonomi på skinnerne
Letbaner er den mest fleksible og økonomiske form for kollektiv skinnetrafik - både hvad angår vogne, sporanlæg, projektering, anlæg og drift. Alligevel medtager en letbane stort set det samme antal kunder som fx Metroen i København.
Letbanevogne kan med en længde på 30-40 m transportere flere rejsende end busser. Hvor der er meget tæt trafik, kan et dobbeltvognsæt på op til 75 m erstatte fire ledbusser.
Klik på billedet for at se det i stor størrelse.
Letbanen kører i sit eget spor både på den nye strækning og på strækningen Odder - Aarhus - Grenaa. Dermed undgår den at holde i kø mellem biler og busser, og kan nemmere overholde køreplanens rejsetider.
Eldrevet
Letbanen kører på el og er dermed mere miljøvenlig end dieseldrevne tog og busser.
Letbanen vil køre med to forskellige typer tog:
Trams
Trams minder om sporvogne og vil især køre på den indre strækning i Aarhus og til Odder. De er indrettet med mange ståpladser og færre siddepladser samt centralt placerede dobbeltdøre, så kunderne hurtigt kan stige på og af. Denne type har en længde på 32,3 meter, kan køre 80 km/t og har plads til 224 passagerer.
Tram-trains
Tram-trains er letbanetog og vil især køre på de lange stræk til Grenaa, hvor kunderne sidder længere tid i toget. Der er mange siddepladser og færre ståpladser. Desuden er sæderne mere komfortable, ligesom togene har luftaffjedring. Denne type har en længde på 39,2 meter, kan køre 100 km/t og har plads til 266 passagerer.
De to togtyper ligner hinanden, selvom der er forskel på størrelse og indretning.
På aarhusletbane.dk kan du bl.a. læse mere om:
Første spadestik til Letbanen blev taget i sommeren 2013. Letbanen er resultatet af flere års politisk arbejde for at etablere et net af letbaner, som skal sikre, at trafikken glider velfungerende og effektivt i og omkring Aarhus.
Læs mere om Danmarks første letbane:
Læs om de involverede parter og organiseringen af arbejdet omkring Letbanen
Få overblik over det historiske perspektiv, der leder op til Letbanen
Samtidig med, at etableringen af Letbanens etape 1 er i fuld gang, arbejdes der på de næste etaper.
Læs om udbygningen af Letbanen
Læs om visionen for Letbanen i Østjylland
Billedet herunder viser, hvordan etape 2 med spor til hhv. Hinnerup, Brabrand og Aarhus Ø kobles på.
Klik på billedet for at se det i stor størrelse.