Spørgsmål og svar
Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål vedrørende ombygningen af Aarhus Rutebilstation.
Rutebilstationen skal være sikker at færdes på. Derfor er det nødvendigt at ombygge den.
I oktober 2019 viste der sig en risiko for, at rutebilstationens betondæk over p-kælderen kunne kollapse. Derfor er dele af rutebilstationen nu afspærret og kan ikke bruges.
Aarhus Kommune, som er ansvarlig for parkeringskælderen under rutebilstationen, har besluttet, at garageanlægget skal fyldes op med sand/grus, og at arealet ovenover skal genetableres til busholdepladser.
Ombygningen kommer til at påvirke dig, hvis du skal stå af eller på din bus på rutebilstationen.
De fleste af de busruter, som har holdeplads på rutebilstationen, vil få midlertidigt nye holdepladser. Derfor kan det være, at du skal stå af eller på din bus et andet sted, end du plejer - enten et andet sted på selve rutebilstationen eller i en af de omkringliggende gader (Ny Banegårdsgade, Fredensgade og Sønder Allé).
Ombygningen vil også påvirke dig på den måde, at du vil opleve byggerod, arbejdskørsel og larm i hele perioden. Du vil kunne færdes i sikre afmærkede områder.
På oversigtskortet her kan du se, hvordan busserne holder i perioden fra 1. marts til sommeren 2021.
I hele ombygningsperioden vil der også være oversigtskort på store plakater og på infoskærme på selve rutebilstationen og på Midttrafik Kundecenter.
Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230.
Rute 123
Rute 123 kører til Aarhus Rutebilstation for afsætning af kunder – MEN – BEMÆRK, at ved afgang fra Rutebilstationen skal du stige på bussen ved stoppestedet i Fredensgade ved gavlen af Kundecentret (man kan ikke stige på rute 123 inde på Rutebilstationen).
Rute 202
Rute 202 kører ved ankomst til Aarhus til ny holdeplads på Sønder Allé ved Aarhus Rutebilstation.
Da ruten ved ankomst til Aarhus kører via Frederiks Allé - Sønder Allé, betjenes stoppestedet på Banegårdspladsen ikke.
Rute 912X
Rute 912X kører ved ankomst til Aarhus til ny holdeplads på Fredensgade ved Aarhus Rutebilstation.
Da ruten ved ankomst til Aarhus kører via Frederiks Allé - Sønder Allé - Fredensgade, betjenes stoppestedet på Banegårdspladsen ikke.
Midttrafik Kundecenter holder åbent i hele ombygningningsperioden.
Når du færdes til og fra Kundecenteret, vil det foregå i afmærkede korridorer for gående.
Store dele af rutebilstationen vil være byggeplads med afspærringer. Derfor anbefaler vi, at du så vidt muligt undgår at komme på Midttrafik Kundecenter.
I stedet anbefaler vi, at du køber din billet i Midttrafik app eller på Midttrafik webshop
Pensionistkort
Hvis du bruger pensionistkort, anbefaler vi, at du:
- køber dit pensionistkort ved at ringe til os eller
- køber dit pensionistkort på webshop.midttrafik.dk
Køb evt. til flere måneder ad gangen, hvis du har mulighed for det.
Som altid kan du ringe til os på tlf. 70 210 230, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.
Periodekort til blinde og stærkt svagtseende i Aarhus Kommune
På grund af de forringede adgangsforhold i ombygningsperioden anbefaler vi, at du køber dit periodekort ved at ringe til Midttrafik kundecenter på tlf. 70 210 230. Kortet bliver sendt gratis til din adresse. Det kræver kun et betalingskort.
Køb evt. til flere måneder ad gangen, hvis du har mulighed for det.
De områder af rutebilsationen, som bliver ombygget, vil være forsvarligt afspærret, og der vil være tydelig afmærkning af, hvor du kan færdes sikkert.
Vi opfordrer til, at du venter på din bus i området ved kundecenteret, og kun opholder dig ved bussens holdeplads kortvarrigt, da der flere steder vil være begrænset plads at opholde sig på.
Til og med 26. juni bakker busserne ud fra holdepladserne - så gå ikke i området bag busserne.
Hvis du er billist, bedes du respektere, at der er indkørsel forbudt på rutebilstationen for privatbilister.
Når ombygningen er færdig, vil der være en anden indretning af rutebilstationsområdet, som gør det muligt, at både Midttrafiks busser og fjernbusserne kan flytte tilbage til rutebilstationen.
Den nye indretning kommer til at betyde, at der bliver en tydelig opdeling af, hvor henholdsvis Midttrafiks busser og fjernbusserne holder, at ind- og udkørselsforhold ensrettes, og at antallet af bakkende busser reduceres.